Podając swój adres e-mail i zapisując się na newsletter, wyraża Pan/Pani zgodę na otrzymywanie informacji o publikacjach Oficyny Wydawniczej SGH i przetwarzanie danych osobowych w tym celu. Zgodę można wycofać w dowolnym momencie, co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed jej cofnięciem.
Zapraszamy
do naszej siedziby:
budynek SGH
al. Niepodległości 162
Tel: 780 039 374
Oficyna Wydawnicza SGH al. Niepodległości 162, p. 023 bud. główny SGH 02-554 Warszawa |
|
|
Wstęp
Wstęp W kolejnym numerze "Studiów z Polityki Publicznej" proponujemy szeroki wachlarz problematyki - od ekonomicznej przez politykę funkcjonowania państwa, politykę przestrzenną po politykę związaną z działaniami samorządów. Anna Horodecka i Magdalena Śliwińska w anglojęzycznym tekście piszą o ograniczeniach neoklasycznej koncepcji ekonomii i wskazują, że różne heterodoksyjne szkoły ekonomii wypracowały lepsze instrumenty pojęciowe, które pozwalają na zrozumienie dzięki nim np. fenomenu ruchu Fair Trade. Mariola Grzebyk, Agata Pierścieniak oraz Patrycja Pytko wprowadzają nas w labirynty funkcjonowania miast grodzkich województwa podkarpackiego. Analizują warunki, jakie mają mieszkańcy do uczestnictwa w decyzjach podejmowanych przez tamtejsze samorządy. Wyniki badań wskazują, że partycypacja występuje w powiatach tego województwa. Przeprowadzane są bowiem różnego typu konsultacje społeczne i stosowane różne narzędzia w celu zaangażowania mieszkańców. W tym numerze "Studiów" wracamy do problematyki polityki przestrzennej. W poprzednim opublikowaliśmy obszerną dyskusję wokół zagadnień z tej dziedziny. Poruszył nas ubiegłoroczny raport uczonych z Polskiej Akademii Nauk, którzy wyliczyli koszty, jakie pociąga za sobą tzw. chaos przestrzenny. To - aby przypomnieć - ponad 80 mld złotych rocznie. W tym numerze Maciej Cesarski analizuje mechanizmy rewitalizacji w miejskiej zabudowie. Przedstawia jej mankamenty, które wynikają ze stosowanego paradygmatu/podejścia do realizacji projektów rewitalizacyjnych. Z kolei Maciej Nowak prezentuje zawiłości problematyki narzędzi wykorzystywanych w polityce przestrzennej. Służą one ochronie ładu przestrzennego, którego niestety nie udaje się od lat zachować na satysfakcjonującym poziomie, a nawet obserwujemy dynamikę pogarszania się jego stanu w wielu miejscach Polski. Dwa pozostałe teksty mają odmienny charakter. Jacek Sroka podejmuje się obszernej analizy książki Gra w atom Piotra Stankiewicza, która zawiera rezultaty dogłębnych badań stanu zarządzania w energetyce jądrowej. Autor recenzji omawia jednocześnie wiele cech zarządzania publicznego w Polsce. Asumptem jest to, że - jego zdaniem - praca odnosi się nie tylko do samej energetyki, ale jest przykładem "generalnego rozziewu, jaki istnieje pomiędzy realiami polskiej polityki publicznej i zarządzania publicznego a standardami, które panują w "skonsolidowanych demokracjach", gdzie interesariusze społeczni są silnie włączeni do publicznych procesów decyzyjnych". Piotr Stankiewicz opisuje "słabość strony obywatelskiej wobec podmiotowych i intencjonalnych działań interesownych gatekeeperów - aktorów strzegących dostępu do decyzji publicznych i blokujących inicjatywy niezgodne z niewerbalizowaną oficjalnie, ale nieporównywalnie silniejszą od oficjalnych zapewnień, faktyczną "agendą" działań publiczno-prywatnych. Mówiąc najkrócej, a zarazem wprost: w realiach, które chce się uznawać za demokratyczne jest to chora sytuacja". Z kolei Stanisław Faliński w swoim studium przypadku opisuje współpracę międzynarodową podejmowaną przez władze miejskie Płocka. Jest to ciekawe zjawisko widoczne w wielu polskich miastach. Jednocześnie badania wskazują, że samorządy w różnym stopniu radzą sobie ze współpracą międzynarodową i różne korzyści z niej wynoszą. Andrzej Zybała |