Podając swój adres e-mail i zapisując się na newsletter, wyraża Pan/Pani zgodę na otrzymywanie informacji o publikacjach Oficyny Wydawniczej SGH i przetwarzanie danych osobowych w tym celu. Zgodę można wycofać w dowolnym momencie, co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed jej cofnięciem.
Zapraszamy
do naszej siedziby:
budynek SGH
al. Niepodległości 162
Tel: 780 039 374
Oficyna Wydawnicza SGH al. Niepodległości 162, p. 023 bud. główny SGH 02-554 Warszawa |
|
|
Wstęp Oddajemy w Państwa ręce zbiorową monografię zawierającą teksty przygotowane przez uczestników dwóch wydarzeń naukowych zorganizowanych przez Zakład Przedsiębiorstwa Rodzinnego (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie). Były to konferencje, w ramach których przedstawiciele sektora nauki i biznesu dzielili się opiniami na temat możliwości i sposobów dostosowywania się firm rodzinnych do wymogów stawianych przez otoczenie. Referaty zaprezentowane w ramach tych konferencji, ukazujące wyniki badań teoretycznych, empirycznych oraz analiz przypadków, miały na celu poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób są zarządzane firmy rodzinne i w jaki sposób powinny być zarządzane? Za szczególnie interesujące i ważne uznane zostały wystąpienia poświęcone zjawiskom i procesom wymuszającym zmiany w systemie zarządzania firmą rodzinną, czyli determinantom nowego oblicza takiej firmy; modelowym podejściom do rozwiązywania problemów firmy rodzinnej, tj. adekwatnym do charakteru biznesu rodzinnego koncepcjom zarządzania; a także zagadnieniom, na bazie których formułowane są nowe paradygmaty zarządzania firmami rodzinnymi. Główny nurt zainteresowań i refleksji uczestników konferencji reprezentowały referaty poświęcone kompetencjom przedsiębiorczym postrzeganym jako atrybut firmy rodzinnej przyszłości. Pojęcie to było kojarzone z: - umiejętnościami, takimi jak: tworzenie pomysłów (kreatywność), dostrzeganie okazji, krytyczne myślenie, planowanie działań (w tym działań związanych z karierą zawodową lidera firmy i pracowników), ocena ryzyka, konstruktywne wykorzystanie posiadanej wiedzy, rozwijanie własnego talentu i cudzych talentów; - postawami wyrażającymi się w gotowości do działania i wdrażania nowych rozwiązań, elastyczności, odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu. Ponadto w artykułach, które składają się na niniejszą publikację, poddano analizie kontekst zmian organizacji i funkcjonowania firm rodzinnych, tj. zjawiska o charakterze zewnętrznym względem firmy (np. rozwój rynku kapitałowego, tzw. presję na innowacje, rosnące znaczenie kapitału intelektualnego w budowaniu pozycji konkurencyjnej firmy, kredencjonalizm i inflację dyplomów, kulturę społeczną), a także specyficzne cechy biznesu rodzinnego, jak np. dążenie do długowieczności i niezależności, podporządkowanie systemu wartości firmy wartościom wyznawanym przez rodzinę właścicieli. Różnorodność zawartych w artykułach rekomendacji dotyczących zarządzania firmami rodzinnymi wynika z dużego zróżnicowania jednostek zaliczanych do tej kategorii. Należy pamiętać o tym, że w sektorze family business mieszczą się zarówno podmioty małe i średnie, jak i duże firmy o międzynarodowym, a często także ogólnoświatowym zasięgu działalności. Wierzymy, że lektura ta będzie dla czytelnika bodźcem do dalszych poszukiwań, badań i dyskusji. |